torsdag 6 oktober 2011

Love Amsterdam




En av anledningarna till att vi hamnat här i Haag är att jag är så förtjust i Amsterdam. Det är en fantastiskt vacker stad med alla sina slingrande kanaler med fina små broar. Husen är stiliga och läckra med stora fönster och utsmyckningar samt att det händer någonting hela tiden eftersom husen är ganska smala i olika höjder även om de sitter ihop vägg i vägg. Man hittar både det pittoreska, det trendiga, det lugna och det pulserande, det turistiska och det vardagliga... Även om inte alla blommor och planteringar är så välskötta så ramar det snyggt in staden. Till och med cyklarna som står lite här och var känns snygga och dekorativa:)


Jag har även lite förkärlek för en annan holländsk stad, nämligen Maastricht, som även den är charmig och pittoresk. Så för att få mig att flytta från Umeå så var det ett smart drag av Johan att söka jobb i Holland:) Att sedan Alessias farmor bor i Holland har väl även det hjälpt oss att ta vårt pick och pack till just detta land.


Eftersom min favoritstad i Europa ligger på sådant bra avstånd från vårt nya hem så var det förstås ett av besöksmålen nu när min kära familj kom på besök. Vi tog tåget direkt efter frukost och var åter först på kvällen. Så en heldag i Amsterdam innebar lunch, shopping, fika, marknad, båttur på kanalerna, middag och slutligen en promenad genom red district. Vi hade kanonväder med strålande solsken och så varmt att även middagen kunde intas utomhus och vi kunde studera alla förbipasserande kanalbåtar där det blev mer och mer party ju senare klockan slog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar