söndag 30 oktober 2011

Halloween

Wow, vilken kväll och vilket Halloween-firande det blev i lördags. Vi skulle träffa några svenska kompisar med barn i Alessias ålder (3,5 och 6 år) för att äta tacos och efter det skulle barnen få klä ut sig och köra lite "trick or treat".

Jag föreställde mig att det skulle vara lite som Halloween- och påskfirande i Sverige när det kan komma några få barn som ringer på dörren. Men ack så fel jag hade... Firandet skedde främst i de amerikanska kvarteren i Wassenaar och detta var väl arrangerat och förberett. Folk vallfärdade ute på gatorna så det ringlade långa rader med häxor, spöken och alla möjliga varelser där det var både barn och vuxna som bar kostymer. I husen var det väl utsmyckat med pumpor, spindelnät och i vissa fall ackompanjerat med skräckmusik. På alla ställen där man hade ljus utställda var man välkommen att besöka husen för att fylla sin godissäck. Jag tror nog aldrig jag beskådat så mycket godis tidigare.. I varenda dörröppning fanns det välfyllda godisskålar (tänk er typ hinkar med godis:) där det bjöds på allt från klubbor, chokladkakor till små Haribopåsar. Redan efter ett par hus tyckte Alessia att det räckte med godis och ville åka hem för att få börja smaka på härligheten. Kan tänka mig att Wassenaar somnade sent den kväll av alla sockerhöga barn....



 Eftersom det var Halloween var kostymerna på de flesta skräckinjagade, det var nog bara Alessia som försökte charma Halloweenfirarna med en lite snällare kostym:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar