torsdag 22 september 2011

Vaniljsås med prickar!!


Äntligen:)
Som ni kanske läst i tidigare inlägg så har jag inte hittat riktigt vaniljsocker med svarta prickar i på min supermarket. Men snällt nog "smugglade" min kollega Ulrika med sig detta till mig när vi träffades i London så nu har jag en burk här hos mig. Jag verkligen älskar vaniljsås och kan nästan äta den bara som den är...men jag och Alessia såg faktiskt till att göra lite äppelpaj tillsammans med vaniljsåsen. Att göra egen vaniljsås är faktiskt inte svårt och blir såååå mycket godare än att köpa färdig eller blanda marsanpulver.

Jag brukar utgå från ett ägg och till det tillsätter jag ca 1 msk strösocker och 1 msk maizena eller potatismjöl samt 2-3 dl mjölk och värmer på svag värme under vispning. Efter att det svalnat något tillsätter jag ca 2 tsk vaniljsocker. Vill man göra den lyxigare använder man lite grädde samt att jag brukar tillsätta en gnutta riktigt vaniljpulver. Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar