söndag 11 september 2011

Svullen mage

Livet är för det mesta bra men är det något som många gånger bekymrar mig är det min svullna mage. Stundtals och framförallt på mornarna är det inga problem medans det nu och då (allt för ofta!!), och alltid mer ju längre dagen går, är magen som en ballong och jag ser ut som jag skulle vara minst i 5:e månaden. Oftast ingen smärta men en obehagskänlsa och spändhet som man känner av i varje andetag. Förutom det fysiska obehaget med att vara spänd och svullen är det många gånger jobbigt att gå omkring och se gravid ut… kan inte ens hålla räkningen längre hur många gånger folk har gratulerat mig eller frågat om det är tillökning på gång…


Har hittills inte kunnat få hjälp av några läkare men försöker nu på nytt. Har under sommaren ätit en helt glutenfri kost men känner väl inte att vi har svaret där… Var inte så extremt svullen men å andra sidan fick jag inga magproblem första dagen jag åter åt gluten. Skulle jag vara känslig mot det borde jag direkt känt av det då det både blev hamburgare till middag och flera kvällsmackor efter det…

Nästa steg är att utesluta laktos. Trodde detta skulle vara ett enklare projekt men har ännu inte riktigt kommit till skott…. Här i Holland är detta inte ett lika utbrett problem och det finns inte alls samma utbud av produkter. Det finns lite soyaprodukter så har lyckats hitta ersättare för mjölk, yoghurt och smör. Men hur skall man kunna leva utan glass, vispgrädde och cremé fraiche?

Har även fått tips om en holländsk doktor som jobbar med bioresonans och funderar på om det kan vara värt ett besök…? Hans metoder går ut på en omläggning av kosten utifrån de undersökningar som han gör. Jag har dock hört att alla patienter får i uppgift att utesluta allt socker och frågan är ju om jag verkligen skulle klara det. Då snackar vi uppoffring och det kommer att krävas mycket av både mig och min omgivning… Jag väntar några dagar till med detta beslut:)


Anledningen till att jag skriver om detta är att dessa tester av olika dieter kan komma till utryck i eventuella recept och då finns det en förklaring till varför det kan komma recept med ersättning för mjölk eller recept där jag försökt utesluta vitt socker tex…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar