måndag 26 september 2011

Sushi by AKA


Det finns en och annan som inte gillar sushi, men då har de inte prövat min egna hemgjorda:)
Ok, de kanske inte skiljer sig så mycket att man kan få de som avskyr rå fisk att helt plötsligt börja älska sushi, men jag tror att man vinner på att testa min första gången man provar på denna maträtt.

Den stora skillnaden är framförallt storleken. De man köper på restauranger är enligt mig väldigt stora och jag klarar inte av att få in en hel i munnen men samtidigt är det näst intill omöjligt att bita av den utan att hela biten rasar sönder... Därför gör man sin egen sushi i små munsbitar och precis med den fyllning man tycker bäst om:)


















När jag lagar sushi blir det oftast:

3-4 dl grötris
3 msk risvinäger
1,5-2 msk strösocker
1 tsk salt
noriark


På nigiribitarna (de som formas som ett ägg) lägger jag lax eller räkor samt en gnutta wasabi.
I makirullarna är min favorit avokado och philadelphiaost som jag ofta tar tillsammans med gurka och lax (eller krabsticks). Jag gillar även att rosta sesamfrön som "felvända" makirullar rullas i. Ta hjälp av en kökshandduk när ni rullar noriarken.




När ni använder laxen se till att den varit fryst i minst 2 dygn. Låt den gärna vara lite fryst när ni skär den i bitar så är det enklare att få dem tunna och jämna.

Därefter blandar man lite wasabi i japansk soya. Doppa och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar