lördag 3 september 2011

Baka utan jäst!?


Bakglad som jag är (och alltid i behov av något sött till mitt eftermiddagskaffe) var jag snabb på att börja producera kakor och bullar i Holland och tänkte att detta är något jag är hemma på. Så var inte fallet…här skall man tydligen baka bullar utan jäst!? I mitt besök i mataffären började jag med att leta efter bakpulver och vaniljsocker och bägge hittades i portionspåsar och det visade sig dessutom att vaniljsockret var vanligt strösocker med smakarom tillsatt. Här lyckades jag i alla fall få ihop ett gäng brownies som blev helt ok. När det var dags för bullbak letade jag mig fördärvad efter jäst eftersom det visade sig att butiken inte hade det. Jag blev istället visad till ett självresande mjöl! Jag kunde senare i en ekologisk butik hitta portionsförpackad ”gist” som måste vara detsamma som vår torrjäst. Har aldrig bakat med det hemma och hade ingen aning om proportionerna så jag gjorde någon egen blandning med lite gist samt en del självresande mjöl. Bullarna ser riktigt ok ut men det blev en ganska kompakt deg så här skall jag ta revanschJ. Läste sedan på internet att torrjäst skall lösas upp i mycket varmare degvätska så där finns förbättringspotential…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar