torsdag 17 november 2011

Julbak

Har vi redan börjat kan vi lika gärna fortsätta i spåret som crazy Swedes....så idag körde jag och Alessia igång med julbak:)

Eftersom jag fullkomligt älskar allt kring jul, julpyssel, julbak och julklappar så behöver jag ingen anledning att tjuvstarta julbaket men faktum är att jag faktiskt hade en anledning till denna tidiga start...
Alessia fyller 4 år den 4:e december så då har vi bjudit in till svenskt julfika hos oss och snart är vi där eftersom denna helg fylls av besök av Alessias farfar och nästa vecka har vi besök hela veckan av Alessias kusiner. Dessutom känner jag mig inte riktigt hemma på att baka laktosfria lussebullar med dinkelmjöl och torrjäst samt utan ägg.... så detta var liksom en testomgång och sedan blir det en till sats "vanliga lussebullar" till våra gäster:)

Vad gäller resultatet så känner jag mig hyfsat nöjd. Lite torra och hårda på utsidan men i övrigt riktigt bra:) Tror att jag gjorde dem lite för små så då blir det lite för mycket utsida och de riskerar att bli torra. Men degen fick jag perfekt kladdig så den kändes lös och lättarbetad utan att kladda (vilket är extra bra när man har små hjälpredor:)). Största skillnaden skulle jag säga var utseendet... Fick inte till den blanka finishen utan penslingen med ägg... Prövade att pensla halva satsen med matolja och den andra halvan med sockerlag men bägge gav tyvärr ett ganska torrt intryck.
Det var två nöjda tjejer som eftermiddagsfikade här på Bilderdijkstraat idag:)

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Trevlig blogg!! Lilla bagaren har blivit stor tjej nu, vi har inte träffat henne sen vi var barnvakt i Sthlm. Fina "lussekatter" har ni också bakat. Hälsa alla även farfar när han kommer på besök.
    Gittan&Bosse

    SvaraRadera
  2. Ja tiden går fort:) Roligt att ni följer vår blogg! Farfar har anlänt och Alessia har stolt visat honom vårt nya hem.
    kram AKA

    SvaraRadera
  3. Mysigt med lussebullar. Ni har en så fin blogg, roligt att följa. Kram till er tre från Christine & Mats

    SvaraRadera