måndag 21 november 2011

Alessia börjar i holländsk skola

Den 4:e december blir Alessia 4 år. I holländska mått mätt är man då en stor tjej och det är dags att börja skola!!
De internationella skolorna startar alltid i september efter man fyllt fyra medan man på de holländska kan börja redan dagen efter man fyllt år (och man måste börjat senast innan man fyller fem år). Man väljer själv vilken skola man vill gå och då gäller det att ställa sig i kö för denna. På de mest populära skolorna köar man sedan man är nyfödd...
Jag och Alessia har besökt tre skolor och fått en timmes information och rundvandring med rektorerna. En av skolorna fanns det inte plats på så vårt val blev De Spiegel som ligger några kvarter ovanför oss.

I fredags när farfar var på plats kom så den officiella inbjudan till Alessia att börja skolan. Hon är välkommen nu på onsdag den 23:e november för att hälsa på och bekanta sig innan den riktiga starten som sker den 9:e januari. Själv tycker jag dock att introduktionen kändes rätt så tuff fastän det är just onsdag man valt pga kort dag... vi skall vara där 8:30 på morgonen och lektionerna håller på till 12:30. Jag frågade om jag fick vara med eftersom Alessia varken förstår holländska eller engelska och därför inte har någon som helst möjlighet att konversera (och det dessutom inte finns någon där som förstår hennes svenska). Rektorn sa att det var ok om jag var med de första 15 minuterna om jag ville det.... Undrar just om det är jag eller Alessia som kommer vara mest nervös på onsdag!! Helt ärligt så tror jag inte Alessia kommer att gå med på att jag lämnar rummet så fort fastän hon är en tuff liten tjej.... och jag kommer nog att se till att jag får vara kvar lite längre:)

3 kommentarer:

  1. Vad spännande för Alessia att få börja skolan...hoppas det går bra och att hon kommer att trivas. Mvh Maria, Amanda och Julia

    SvaraRadera
  2. Vad spännande! Lycka till önskar Lisa och Lotta vi håller tummarna för att det ska gå bra!!

    SvaraRadera
  3. Tack! Första dagen avklarad:) I januari börjar vi på riktigt så då är det varje dag som gäller, nu har vi smygstartat med 1 gång i veckan.

    SvaraRadera