onsdag 23 maj 2012

Prisjämförelse

Något jag kommer få svårt med vid flytt tillbaka till Sverige är att handla mat, pyssel och leksaker samt att dricka vin på uteställen och restauranger. Det skiljer en hel del i priser och det går snabbt att vänja sig vid denna förmån här i Holland…
Nedan kommer ett exempel på min senaste matkasse:

Jag handlade följande:

3 äpplen
3 bananer
3 kiwi
1 zucchini
1 gurka
2 tomater
Drygt 1hg kokt skinka
1 paket salami i tunna skivor
1 flaska Prosecco mousserande vin)
800 gram goudaost
1 mjölk
1 laktosfri mjölk
1,5 liter apelsinjuice
1,5 liter bubbelvatten
1 paket bordsmargarin
1 liten burk leverpastej
1 påse tuggummi
I paket chokladflingor (Alessia övertalade mig men jag vet att det inte är den optimala frukosten….)

För detta betalade jag 39 euro vilket är drygt 360 kronor. Är helt övertygad om att denna kasse blivit dyrare på vilken butik som helst i Umeå…

När det gäller leksaker finns det några billiga kedjor som gör att du kan köpa kritor och pennor för ca 10 kr, ritplattor, pussel, dockor och annat för under femtiolappen och jag köpte häromdagen ett skärp till Alessia för 12 kronor…

1,5 euro (14 kr) är bra kurs för en blinkande krona (inkl batteri...)

Slutligen om vi går till det här med att dricka vin på uteserveringar så ligger vanligtvis ett glas husets vin mellan 3,30 till 3,80 euro vilket då är ca 32-37 kronor….Har jag otur får jag nog betala 3 gånger så mycket för att glas vin när jag går ut och äter i Sverige…. Varför skall det behöva vara sådan skillnad?? Man blir riktigt bortskämd med detta….

De här priserna i Holland passar mig perfekt då jag är ”småsnål”. Det spelar ingen roll om jag betalar 4 eller 6 000 kr för en ny cykel…men jag får ångest över att betala 1 krona mer för en mjölkförpackning om jag måste handla den på tex en bensinmack som då har något högre priser än stormarknader… Jag har även svårt att betala 60 kronor för pannkaka på en restaurang när jag vet att det hade kostat mig 5 kr att laga den själv….

Blir att kämpa lite med sig själv när man flyttar hem så vi slipper bli nykterister och äta blodpudding 7 dagar i veckan…

(Att jag sedan totalt sett tjänar på att flytta till Umeå pga den dyra boendekostnaden här i Haag tar jag inte i beaktande då detta är en sådan där ”storkostnad” som jag inte reflekterar över…korkade jag…)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar