söndag 8 januari 2012

Paris!!


Julklappen av Johan var en weekend i Paris inklusive barnvakt och nu är denna julklapp förverkligad och avnjuten:)

Vi reste via Brunnsum för att lämna Alessia hos Jan och farmor och sedan var det en kortare resa till Liege i Belgien där Thalyståget går och detta tar oss till Paris på 2 h och 13 minuter. Ett trevligt och smidigt sätt att resa men prismässigt ingen större skillnad mot flyg. 

Paris är en vacker stad men samtidigt ganska svår stad att besöka både på grund av språket och att det kan vara svårt att hitta de mysiga och lite speciella platserna som man vill åt. Dessutom är Paris en väldigt dyr stad och det tror jag inte bara beror på att vi nu blivit lite bortskämda i Holland. Vi betalade närmare 50 kr för en kaffelatte och över 60 kr för vatten till maten...lite dyrt tycker jag:)


 Första kvällen hade vi utifrån Leila Lindholms rekommendation (http://www.leila.se/cityguides/paris/restauranger/index1,48.htm) bokat bord på Brasserie Lipp som är ett klassikt franskt brasserie som även Hemmingway gärna besökte.

Menyn var på franska och kyparen inte direkt hjälpsam förutom att det var någon av rätterna han inte rekommenderade mig. När några runt oss fick in en konstig fläskklump med ben var jag i alla fall glad att det var en grillad köttbit med pommes som vi blev serverade. Maten var ok men inget märkvärdigt som jag absolut skulle rekommendera andra Parisresenärer, men en trevlig miljö som kanske mer passar till det äldre klientelet.



Paris är för mig ingen shoppingstad men däremot strosar jag gärna omkring och njuter av vackra byggnader, tar ett glas vin och beskådar trendiga och välklädda fransmän eller som här njuter av mina favoritblommor ranunkler:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar