lördag 7 juli 2012

Oväder och nattarbete...


Har nog aldrig beskådat något liknande… Johan var på avtackningsfest med jobbet så jag och Alessia vaknade av världens oljud eftersom vi har takfönster och det lät som att det skulle gå sönder… Vi ställde oss och tittade ut genom det vanliga sovrumsfönstret men det var så mycket regn och blåst att det inte gick att se en meter framför sig, allt var som en ända dimma… Däremot kunde vi i vår metallränna se hur det forsade av vatten blandat med 1 cm stora hagelklumpar…

Tillbaka i sängen hörde jag plötsligt ett forsande ljud och trodde att duschen gått igång (ibland brukar det rinna lite efter man duschat) eller att det var något läckage i badrummet. Jag väntade tills Alessia somnade om och när jag gick för att kolla duschen visade det sig att ljudet kom från nedervåningen…

Även om blixtarna (som kom med bara sekunders mellanrum!!) hade slagit ut våra lampor kunde jag se hur det fullkomligt rann vatten från vårt tak ner på soffan, soffbordet och mattan… Från vårt fönster gick det en ca 3 m lång spricka i taket som löpte rakt in i rummet från vilken vatten droppade eller rann…

Själv kunde jag inte flytta den stora äkta mattan med två soffor på så jag hämtade badlakan, handdukar, hinkar, stekpannor, bakbyttor för att samla upp så mycket vatten som möjligt. Det var ett ställe där det var som värst där det rent plaskade när jag ställde mig på mattan och stack man in skallen där blev man dungsur om huvudet… Ganska blött med andra ord…

Det tog bara ca 20 min innan Johan var hemma så då började vi flytta sofforna för att kunna få ut mattan och låta den torka…

Ett härligt nattpass så där vid 2-3 tiden på natten….

Dagen efter kunde man se spåren av ovädret….det var löv och blad överallt, gräsmattan i parken var alldeles fylld av löv och biltaken på gatan var gröna…

När Johan gick hem från krogen på natten så förundrades han över varför matbutiken slängt ut isen från fiskdisken på gatan…tills han såg att isen inte bara befann sig utanför matbutiken utan även i övrigt täcktes gator av isklumpar/hagel…. När han sedan kom hem försökte han flera gånger ropa ”hallå” men av oljudet av ovädret hörde jag honom inte och blev istället väldigt skrämd när han visade sig i dörröppningen….

Med andra ord var det oväder big size denna natt….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar