onsdag 21 december 2011

Vett och etikett i Holland.

Det är spännande och lärorikt att se hur man uppträder på bjudningar i Holland! Det finns några skillnader som vi har kunnat notera...
Den första (och kanske största!?) är den att man har ytterskorna på sig inomhus. Eftersom vi umgås med en ganska blandad kompott nationaliteter har de flesta frågat om det är skor av eller på men om de får så väljer de flesta att behålla dem på. Jag kan tycka det är helt ok när man går bort på bjudningar men jag har väldigt svårt att se hur man i vardagen behåller sina ytterskor på i hemmet. Hur kryper man då upp i soffan under filten? Och det går ju inte att köra någon blandstil för de gånger man då har sockar så blir de ju jättesmutsiga....
Det som även skiljer sig mellan länderna och som kan bli lite pinsamt är det här med hälsning och kindpussar. Här i Holland så hälsar man alltid med tre kindpussar och eftersom vi inte är äkta holländare så räknar inte alla med att vi pussar tre gånger... eller så är det vi som inte är med i matchen och glömmer att det är tre stycken och resultatet i bägge fallen kan bli lite lustigt...
En annan sak vi noterat är det här med tiden... När Alessias hade kalas stod det kl 12 i inbjudan så när ingen gäst hade anlänt kl 12.30 var jag riktigt orolig att vi hade fika för 25 pers och ingen skulle dyka upp... Så blev inte fallet men jag tror att det sista paret anlände kring 13.30..... På kalaset märkte vi även den skillnaden att det inte bara var Alessia som gratulerades utan även jag och Johan fick ett congratulations! Och andra sidan är det ju tack vare oss som Alessia fyller år:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar